Położnictwo, ginekologia i zdrowie kobiet

Dobrostan, autonomia i sprawiedliwość społeczna są podstawą podejścia tej książki do opieki nad kobietami. Ten nowoczesny podręcznik położnictwa i ginekologii określa podejście do edukacji medycznej, które zwraca uwagę na proces, w którym naiwny, sceptyczny student medycyny może zostać przekształcony w kompetentnego, etycznego specjalistę medycznego. Studenci medycyny zazwyczaj lepiej radzą sobie z egzaminami po zakończeniu rotacji klinicznej w położnictwie i ginekologii niż po zakończeniu szkoły medycznej. Fakty, których się uczymy, nie pozostają z nami, dopóki ich nie używamy, dlatego lepiej jest nauczyć się uczyć. Większość podręczników dostarcza nam faktów; inne, które mają na celu nauczyć nas myślenia, często okazują się zbyt polemiczne. Redaktorzy O Connor i Kovacs, dwóch australijskich nauczycieli ginekologów, rozpoznają ten problem i dają nam trochę każdego podejścia. Sukces, na przykład, to sekcja, w jaki sposób wykorzystać literaturę medyczną do rozważenia kwestii klinicznej. Czy młoda kobieta z ciężkimi migrenowymi bólami głowy wymagającymi skutecznej kontroli urodzeń powinna mieć możliwość stosowania doustnych hormonalnych środków antykoncepcyjnych. Autorzy dostarczają model do korzystania z witryny sieci Web, na przykład PubMed, i przeglądają artykuły wyszukane w szczegółach. Takie podejście oferuje uczniowi narzędzie do uczenia się przez całe życie.
Pomimo swoich mocnych stron, książka nie spełnia pewnych kluczowych obszarów. W części dotyczącej nieplanowanej ciąży i aborcji medycznej autorzy przedstawiają skrócony protokół kliniczny, który pomija większość danych opartych na dowodach dotyczących medycznie wywołanego przerwania wczesnej ciąży. Ponadto prostaglandyna stosowana w tym protokole nie jest dostępna w Stanach Zjednoczonych, co czyni protokół jeszcze mniej przydatnym dla amerykańskich studentów medycyny. Jednakże, jeśli książka jest wykorzystywana jako narzędzie dydaktyczne, te niedociągnięcia mogą zaoferować uczniowi nieoczekiwaną okazję do przejrzenia opartego na faktach podejścia do medycznie wywołanej wczesnej aborcji – możliwego do nauczenia momentu.
Każdy rozdział podkreśla znaczenie roli lekarza w ułatwianiu autonomii pacjentów, w tym konieczności uważnego słuchania historii pacjentów. Autorzy starają się przekazać to przesłanie za pomocą wielu przykładów przypadków w każdym rozdziale. Skupiają się także na przesłaniu następczym: kompetentny lekarz musi zapewnić pacjentowi wystarczająco aktualne informacje, aby promować swój udział we własnej opiece. Zamiast posługiwać się podejściem różnicowo-diagnostycznym do rozwiązywania problemów medycznych, książka ta koncentruje się bardziej na umiejętnościach klinicznych w podejmowaniu decyzji. Autorzy stawiają pytanie kliniczne, a następnie koncentrują się na tym, jak student może znaleźć najlepsze informacje do podejmowania decyzji opartych na dowodach. Prace redakcyjne pokazują spójność stylu i podejścia, chociaż terminy są czasami używane przed ich zdefiniowaniem.
Podsumowując, podręcznik dostarcza narzędzi do rozwiązywania problemów, ale nie ma być wyczerpującym źródłem informacji o przyczynach chorób i możliwościach leczenia opartych na dowodach. Na przykład lekarze na poziomie stacjonarnym uznają książkę za pomocną w badaniu przedmiotu, takiego jak krwotok miesiączkowy, dla którego książka wymienia chorobę zapalną miednicy jako przyczynę organiczną. Jeśli jednak czytelnicy chcieli poznać dowody na postawienie takiej diagnozy, musieliby pójść do literatury Ta książka byłaby najlepiej wykorzystana jako część regularnego programu samouczków dla studentów medycyny, w którym uczniom przypisywany jest problem kliniczny, aby rozwiązać i wykorzystać podręcznik jako punkt wyjścia i przewodnik.
Steven Sondheimer, MD
University of Pennsylvania, Philadelphia, PA 19104

[więcej w: izotek opinie, choroby układu krwiotwórczego, próba tuberkulinowa ]
[podobne: kody chorób, medeor leszno, opokan ulotka ]